Home

ichundkaminski

Daniel Kehlman’ın kısa romanı Ben ve Kaminski üzerine notlarım…*

Kitap, genç gazeteci Sebastian Zöllner’in ressam Manuel Kaminski’yle ilişkisini anlatıyor.
Bende en çok iz bırakan şey, insanın kendisiyle ilgili imgesinin sadece o anki perspektifine bağlı oluşu.. Hem kendini baktığı açıyı beyninin ta içinden olanca çıplaklığıyla gördüğüm, hem de çevresindekilerle olumsuz etkileşimi yoluyla dışardan da baktığım protagonist Sebastian’ı böylece gerçekten görme deneyimi yaşadığımı hissettim. Kitapta ressam Kaminski “Işık pek çok mercekten geçmelidir ki, bir imgeyi gerçekçi olarak kabul edebilelim” diyor. Daha sonra da ekliyor: “Gerçeklik her bakışta, her saniye değişir.” Perspektiflerin ve yansımaların ressamı Kaminski kaosu kısmen dize getirmeyi başarmış mı acaba?

Kitap beni bir biçimde sarsarak kendimi izlediğim perspektifi sorgulamama yol açtı. Bu perspektifi, kitapta geçen bilgenin çömezi gibi atıp ondan kurtulmak istedim ben de. Romanın sonunda o hem ürkünç hem de rahatlatıcı hiçlik duygusunu anlamaya daha yaklaşmış hissettim. Bir tür sert dürüstlüğe açlık duydum. Tabii maalesef bu his kitap kadar kısa sürdü : )

me-and-kaminski

Resim konusundaki kısa bölümler de bana çok keyif verdi. Ressamın önündeki problemler, arzular ve resimle ilgili imkansızlıklar ve deneylerden bahsedilen kısa bölüm(ler), hem resim yapma deneyimiyle ilgilenenlere tanıdık ama tanımlaması zor olan o duyguları sade bir biçimde aktarıyor, hem de alt metinde insanın kim olduğu sorunuyla uğraşıp felsefi sorular soruyor. Örneğin ressamın kendini gerçekten çizemeyeceğini bilerek kendine ait yanlış imgeyi çizme çabası insanlık durumuna dokunaklı bir bakış gibi geldi bana. Aynı zamanda da romanın baş karakterini anlama  yolunda da açıklayıcı nitelikte.

Yine de tüm bu yukarıda yazdığım olumlu şeyler yüzünden acaba kitap hesapçı ve manipulatif mi, yoksa kendimi yazarın doğal gücüne mi bırakmalıyım çelişkisi yaşadım okurken belli belirsiz. Tıpkı Kaminski’yle yolculuk etmek gibi.

Sonuç olarak okumanızı tavsiye ederim.

benvekaminski

*Bu notlarımı daha önce mail grubumda paylaşmıştım.

Leave a Reply

